Dit gesprek over allerlei zaken werd al enige tijd geleden gevoerd en vandaag leek ons de perfecte dag om het te delen. Veel leesplezier!
For our visitors who do not speak Dutch, we have also added the original English interview at the bottom. Happy reading!
OJF: Kunt U uzelf kort voorstellen? De meeste bezoekers zullen waarschijnlijk wel weten wie u bent, maar voor degenen die minder bekend zijn met uw naam en het verhaal achter onze gemeenschap, kunt u wat meer over uzelf vertellen?
PHG: Ik ben sinds Walpurgisnacht 2001 de Hogepriester van de Church of Satan. Als redacteur en uitgever van “The Black Flame” – het eerste Satanische tijdschrift dat sinds 1989 wereldwijd verkrijgbaar was in kiosken – bracht ik het Satanisme naar een internationaal publiek. Daarnaast was ik assistent-redacteur van het bekroonde Grue Magazine, een World Fantasy Award-winnend tijdschrift dat werd gecreëerd en geredigeerd door mijn vrouw en onze Hogepriesteres, Maga Peggy Nadramia. Het magazine was een toonaangevende verzameling van grensverleggende horrorverhalen.
Mijn boek, The Satanic Scriptures, bevat een uitgebreide collectie van mijn essays over Satanisme, evenals rituelen voor Satanische bruiloften, begrafenissen en de Rite of Ragnarok, die de duistere kant van de Noorse mythologie verkent. Daarnaast schreef ik de huidige inleiding van Dr. LaVey's iconische werk, The Satanic Bible. Door de jaren heen ben ik uitgegroeid tot een van de meest vooraanstaande experts op het gebied van Satanisme. Ik heb talloze interviews gegeven over dit onderwerp in vrijwel iedere vorm van media en ben opgetreden als consultant voor filmproducties, tijdens rechtszaken en voor wetshandhaving.
Mijn essays over Satanisme en duistere literatuur zijn verschenen in diverse academische publicaties. Bovendien heb ik een B.S. en een M.A. in muziekcompositie behaald aan de New York University. Mijn muziek is te beluisteren op www.churchofsatan.com, waar ook twee albums beschikbaar zijn die aan mijn werk gekoppeld zijn.
OJF: Af en toe, in al dan niet online discussie, vallen namen als “Kerk van Satan”, “GMA” (Grotto Magistratis Amsterdam) en een bepaald individu, Maarten Lamers. Om een einde te maken aan de discussie en de spirituele fantasieën van deze mensen: Vanuit archiefperspectief, heeft er ooit een formele Church of Satan-grotto bestaan, en zo ja, tot wanneer? En wat is tegenwoordig het formele standpunt over deze experimenten? Ik heb gemerkt dat er zo'n 20-25 jaar geleden een opleving was van de GMA, waarbij sommigen beweerden nog steeds verbonden te zijn aan de Church of Satan.
Kunt u dit mysterie voor eens en altijd ontkrachten?
PHG: Lamers was inderdaad lid van de Kerk van Satan en kreeg de opdracht om een Grotto in Amsterdam te leiden. Dat, en de soort “seksclub” in een aangebouwd gebouw dat de “Walburga Abdij” werd genoemd, werd berucht, en niet op de beste manier. Dr. LaVey vertelde me dat toen Lamers probeerde belastingvrijstelling te krijgen voor zijn club omdat hij beweerde dat het een religieuze onderneming was, het in moeilijkheden kwam met de plaatselijke autoriteiten, een situatie die onze toenmalige Hogepriester niet beviel. Uit onze archieven citeer ik een brief van Lamers aan Dr. LaVey:
Mauléon Barousse, 10-1-1989
Beste Anton,
Het is alweer geruime tijd geleden dat we contact hebben gehad, maar eindelijk heb ik de tijd gevonden om je te schrijven, zoals ik al van plan was.
Je bent waarschijnlijk al op de hoogte dat zowel de kerk als alle 'ordes' in Nederland, zoals de Zusters van de Heilige Walburga en de Tempeliers, hun deuren hebben gesloten.
Alle eigendommen zijn inmiddels verdeeld onder verschillende ondergrondse congregaties, en er zijn geen bezittingen meer overgebleven. Zowel ik als de andere kerkfunctionarissen hebben onze functies neergelegd, waarmee de “KERK van SATAN” in Nederland officieel tot een einde is gekomen.
Het lijkt erop dat de tijd nog niet rijp is om de kerk op een openlijke en publieke manier te organiseren. De Raad van Negen van de voormalige Grotto Magistratis Amsterdam heeft na een definitief besluit eveneens zijn functie neergelegd.
Misschien breekt er in de toekomst een tijd aan waarin satanisme beter geïnstitutionaliseerd kan worden. In naam van onze zwarte heren heb ik de afgelopen twee decennia mijn uiterste best gedaan om hieraan bij te dragen.
Ik hoop dat onze goede onderlinge band zal blijven bestaan, ook nu onze officiële verbindingen zijn beëindigd. We hebben samen bijzondere tijden beleefd, en ik heb er alle vertrouwen in dat er in de toekomst nog vele waardevolle momenten en contacten tussen ons zullen zijn.
Met enige weemoed kijk ik naar de recente gebeurtenissen en de geschiedenis die achter ons ligt, maar de tijd gaat onvermijdelijk verder...
Met vriendelijke groet,
M. Joost Lamers
Maarten J. Lamers
PHG: Dus, alle activiteiten van Lamers met de Kerk van Satan eindigden in 1989, en ik heb het Grotto-systeem formeel beëindigd toen ik Hogepriester werd in 2001.
Niemand, of het nu leden zijn of anderen, is bevoegd om een authentieke Grotto in Nederland voort te zetten zonder officiële toestemming.
OJF: In de afgelopen jaren heb ik steeds meer mensen zien opstaan en openlijk hun ware zelf omarmen. Ik steun iedereen die de moed vindt om trouw te zijn aan hun authentieke identiteit, ongeacht welke voornaamwoorden ze gebruiken, net zoals de CoS dat doet. Het is inspirerend om te zien hoe ze kracht putten uit hun eigen waarheid. Toch heb ik een vraag die velen waarschijnlijk delen: Hoe zijn we op dit punt gekomen? En voor degenen die misschien minder bekend zijn met het onderwerp, wat is het standpunt van de CoS hierover?
PHG: De Kerk van Satan heeft vanaf het begin transpersonen verwelkomd, omdat Dr. LaVey hen zag als mensen met een diep zelfbewustzijn, die hun ware essentie omarmen en verwezenlijken. Satanisme draait om radicaal individualisme. Het is een filosofie die rede en persoonlijke autonomie centraal stelt, waarbij we elk onze eigen God zijn en in staat zijn onszelf te vormen zoals wij dat willen. Een van onze eerste leden vluchtte bijvoorbeeld uit China naar de VS omdat ze daar niet vrij kon zijn om haar ware zelf te leven. Het is zorgwekkend om te zien dat er nu opnieuw vijandigheid tegen transpersonen wordt aangewakkerd, vaak door christelijke nationalisten en andere reactionaire bewegingen. In mijn leven hebben we een samenleving bereikt waarin individuen zich kunnen bevrijden van de beperkingen van theïstische moraal. Maar met de opkomst van repressief autoritarisme is het cruciaal dat voorstanders van persoonlijke vrijheid, vooral jongeren, zich verzetten tegen deze terugslag. Nu is het tijd om op te staan tegen deze reactionaire krachten die onze samenlevingen dreigen te overspoelen.
OJF: Als we naar de huidige stand van zaken in de westerse wereld kijken, hoe zouden we dan de uitdagingen moeten aanpakken? Belangrijker nog, hoe kunnen individuen overleven in samenlevingen waar persoonlijke vrijheden steeds meer onder druk komen te staan? Als wetgetrouwe burger geloof ik over het algemeen in het belang van zelfreflectie en, indien nodig, burgerlijke ongehoorzaamheid zoals beschreven door Thoreau - vooral wanneer officiële instanties tekortschieten in het beschermen van onze rechten. De situatie lijkt alleen maar te verslechteren. Voor iemand die waarde hecht aan het behoud van wat heilig is en streeft naar persoonlijke autonomie, blijft de vraag: hoe reageren we op gelijkgestemden die deze zorgen delen?
PHG: De wereldwijde verschuivingen die we momenteel doormaken zijn niet onverwacht. Historisch gezien ontstaan repressieve regimes vaak als reactie op wijdverspreide angst, meestal veroorzaakt door economische instabiliteit - een kenmerk dat onze huidige tijd onmiskenbaar definieert. In democratieën ligt het aan burgers om op te komen voor hun rechten én die van hun medemensen. Hoewel dit als vanzelfsprekend klinkt, wordt het een enorme uitdaging wanneer autoritaire krachten de touwtjes in handen nemen. Degenen die tot gemarginaliseerde groepen behoren, samen met hun bondgenoten, krijgen vaak te maken met extra kwetsbaarheid. De oorzaken van marginalisatie zijn divers: morele overtuigingen, religieuze opvattingen, politieke ideologieën en persoonlijke identiteiten, zoals seksualiteit, ras en etniciteit, worden vaak misbruikt door machthebbers om verdeeldheid te zaaien en te onderdrukken. Het creëren van zondebokken is een eeuwenoude strategie om de aandacht af te leiden van de werkelijke problemen.
Als we kijken naar de geschiedenis van samenlevingen die individuele vrijheid probeerden te waarborgen, zien we dat onze track record verre van perfect is. Streven we naar een inclusieve en diverse vrijheid - waarin iedereen, van atheïsten tot Satanisten, hun overtuigingen openlijk kunnen uiten - dan vereist dat onze voortdurende waakzaamheid en betrokkenheid. Hoewel burgerlijke ongehoorzaamheid een krachtig signaal kan afgeven, is praktische organisatie noodzakelijk om politieke macht te verwerven en in te zetten. Het behalen van verkiezingsoverwinningen en het plaatsen van bekwame, seculiere leiders in overheidsposities zijn essentiële stappen. Pas met een sterk politiek fundament kunnen we werken aan gunstige wetgeving die vrijheid bevordert. Dit proces is echter geen kwestie van snelle resultaten; het vergt toewijding, geduld en discipline.
In landen die zijn bezweken onder totalitaire regimes leert de geschiedenis ons dat revoluties die systemen uiteindelijk kunnen doorbreken. Het verleden herinnert ons echter ook eraan dat sociale vooruitgang vaak vluchtig is en dat degenen die religieuze of politieke tirannie durfden uit te dagen, daar een hoge prijs voor hebben betaald. Ondertussen vinden volgelingen van autocraten vaak comfort in hun onderwerping, waardoor ze gewillige instrumenten worden van de macht. Hun medeplichtigheid maakt hen gevaarlijk voor degenen die weigeren zich aan dat juk te onderwerpen.
Dit is geen tijd voor passiviteit, maar voor strategisch en effectief verzet. Heldere, moedige en wijdverspreide communicatie blijft een van de krachtigste middelen om de idealen van vrijheid te delen met iedereen die verlangt naar persoonlijke autonomie. Het begint met een visie - een duidelijke en inspirerende toekomst waarin de samenleving bevrijd is van beperkingen die pluraliteit onderdrukken. Met goed gedefinieerde doelen kunnen we de weg vrijmaken voor vooruitgang en bouwen aan een wereld waarin we werkelijk kunnen floreren.
OJF: U staat inmiddels al bijna 25 jaar aan het roer van onze prachtige Church of Satan. Wat beschouwt u als uw meest gedenkwaardige ervaring in uw rol als Hogepriester?
PHG: Nog voordat ik Hogepriester werd, vond ik het al een enorm waardevolle ervaring om samen te werken met Dr. LaVey als zijn erkende collega. Mijn samenwerking met hem heeft een blijvende indruk op mij achtergelaten. Het was een grote eer om mij te kunnen richten op het verder ontwikkelen en toepassen van onze filosofie in domeinen die hij zelf nog niet had verkend. Zoals we vaak zien in de geschiedenis van religies, raken ze versnipperd, vervormd of zelfs volledig verwaterd wanneer anderen de bijbehorende uitdagingen niet begrijpen of niet aankunnen. Dit leidt vaak tot mislukking. We hebben ook gezien hoe zelfverklaarde troonpretendenten proberen hun eigen draai te geven aan onze boodschap, soms met meer succes in het vertroebelen ervan dan anderen.
Echter, mijn belangrijkste prestatie is dat ik het Satanisme niet alleen helder en consistent heb gecommuniceerd, maar ook anderen heb opgeleid en geïnspireerd om naast mij te staan en, in de toekomst, na mij, de Zwarte Vlam brandend te houden. Deze voortdurende inspanning en verantwoordelijkheid zijn zonder twijfel mijn meest gedenkwaardige ervaringen als Hogepriester.
OJF: Dit leidt ons dan ook naar een bijzondere mijlpaal: de 60e verjaardag van de Kerk, die gevierd zal worden op Walpurgisnacht 2026 – de dag waarop Anton Szandor LaVey de Poorten opende. Zijn er plannen of festiviteiten in voorbereiding om dit te markeren?
PHG: Om het met de woorden van Roman Castevet tegen Guy en Rosemary te zeggen: “We zullen zien.”
OJF: Op een lichtere noot, nu we het einde van dit interview naderen: welke artistieke of creatieve bezigheden zou je willen verkennen, mocht je schema het toelaten?
PHG: Er zijn een aantal muzikale projecten die mijn aandacht trekken. Deze zijn momenteel in ontwikkeling, maar hebben meer focus en toewijding nodig om ze volledig tot hun recht te laten komen. Daarnaast wordt mijn tweede boek samengesteld: een verzameling van zowel oudere als recente essays. Ook in de culinaire wereld blijf ik mezelf uitdagen en verfijnen. Ik heb mijn improvisatievaardigheden in de keuken verder ontwikkeld en besteed veel zorg aan het kiezen van nog beter gereedschap en meer hoogwaardige ingrediënten. Het koken is voor mij een bijna ritueel proces geworden, en velen van mijn persoonlijke kring hebben mijn creaties mogen proeven. Het is altijd een plezier om hun enthousiasme en waardering te zien.
OJF: Zou u een formeel “woord van welkom” willen schrijven voor deze website en zijn of haar bezoekers?
PHG: Natuurlijk!
OJF: Tot slot wil ik u bedanken voor uw tijd en grondige antwoorden. Als u nog iets wilt toevoegen, is het spreekwoordelijke podium aan u.
PHG: Dank je voor deze gelegenheid. Ik vind het inspirerend om te zien hoe het Satanisme zich door de jaren heen heeft bewezen als een praktisch en verrijkend pad naar zelfrealisatie. De Kerk van Satan blijft een krachtig model dat individualisme en vrijheid bevordert, en dat doet ze met een ongeëvenaarde toewijding. Zoals wij zeggen: wij zijn de buitenaardse elite. Mogen alle Satanisten standvastig blijven, zelfs in deze chaotische en uitdagende tijden. Wees pragmatisch, zodat je niet alleen kunt overleven, maar ook kunt floreren. Zet de erfenis van onze stichter, Anton Szandor LaVey, voort, zoals ik dat heb gedaan. Dit bereik je door de beste versie van jezelf te zijn – je eigen God – die zowel genadevol kan zijn voor bondgenoten als onverbiddelijk voor vijanden. Dat is de essentie van een krachtig en vitaal bestaan.
(onderstaande internet verwijzingen zijn Engelstalig mocht u meer informatie zoeken)
Interview Magus Peter H. Gilmore, High Priest of Church of Satan.
April 16, LX A.S.
Please introduce yourself. Most visitors will likely know who you are, but for those who are less familiar with your name and the person behind it all, could you please share more?
PHG: I’ve been the High Priest of the Church of Satan since Walpurgisnacht of 2001. As editor and publisher of "The Black Flame," the first Satanic periodical (launched in 1989) to be available on newsstands, I brought Satanism to a worldwide audience. I was the assistant editor of the World Fantasy Award winning Grue Magazine, created and edited by my wife and our High Priestess, Maga Peggy Nadramia, a digest of cutting-edge horror fiction. My book, The Satanic Scriptures, serves as a collection of my essays on Satanism, along with the rituals for Satanic weddings and funerals and the Rite of Ragnarok, which embraces the dark side of Norse mythology. I wrote the current introduction to Dr. LaVey's The Satanic Bible. I am considered one of the world's leading experts on Satanism, and over the years, have done numerous interviews on that topic in just about every form of existing media. In that capacity, I have served as an expert consultant on Satanism for film productions, court cases, and law enforcement. My essays on Satanism and dark literature have appeared in academic publications. Additionally, I hold both B.S. and M.A. degrees in music composition from New York University. And one can hear my music on www.churchofsatan.com as well as in two released albums linked there.
Would you be willing to write a formal "foreword" for this website and its visitors?
PHG: Sure!
Occasionally, names like "Kerk van Satan," "GMA" (Grotto Magistratis Amsterdam), and a certain individual, Maarten Lamers, come up. To put an end to the discussions or the spiritual fantasies these people have: From an archival perspective, did a formal CoS Grotto ever exist, and if so, until when? Also, what is the formal stance on these experiments today? I’ve noticed that around 20-25 years ago, there was a revival of the GMA, with some claiming to still be affiliated with the CoS. Could you debunk this mystery once and for all?
PHG: Indeed, Lamers was a member of the Church of Satan and was chartered to run a Grotto in Amsterdam. That, and the sort of “sex club” in an attached building referred to as the “Walburga Abbey,” became notorious, and not in the best of ways. Dr. LaVey told me that as Lamers attempted to try for tax exemptions for his club because he claimed it was a religious endeavor, it ran into difficulties with local authorities, which was a situation not pleasing to our then High Priest. From our archives, I quote from a letter sent by Lamers to Dr. LaVey:
"Mauléon Barousse, 10-1-1989
Dear Anton,
It has been a quite a while since we communicated, but finally I have set myself down to write winch (as you know) | very seldom do.
You have probably already been informed that the church as well as all the 'orders' related such as: the Sisters of St Walburga, the Knights Templars, etc., in the Netherlands have closed their doors.
Al assets have been distributed to the several underground congregations and no properties are left.
I and all other church-officials have accordingly put down our functions so the "KERK van SATAN" in the Netherland has ceased to exist.
Obviously the time is not yet ripe to organise the church openly and upper-ground. The Counsel of Nine of the 'former' Grotto Magistratis Amsterdam have, after reaching their final decision, resigned from
office.
Maybe in the future there will come a more prosperous era for institutionalising Satanism, but in our black lords' name I have tried the best I could in the past two decades.
I certainly hope that we will continue to obtain good relations now that our official affiliation has come to an end. We have spent some great times together and I'm confident that many more such pleasant
contacts between us will occur.
Not without sadness and reluctantly I look upon recent history, as regarding the past; but time goes on....
Yours faithfully,
M Joost Lamers (signature)
Maarten J Lamers"
PHG: So, all of Lamers’ activities with the Church of Satan ended in 1989, and I formally terminated the Grotto System when I became High Priest in 2001. Anyone, members or others, claiming to be continuing an authentic Grotto in the Netherlands would have not been authorized to do so.
In recent years, I’ve observed a growing number of people who are transitioning into their true selves and becoming more public about it. I support anyone who finds their authentic identity, regardless of pronouns, as the CoS does, and I love to see them empowering themselves. However, I have a question that I’m sure many others share: How do you think we reached this point? And for those who are less informed, what is the CoS's stance on this issue?
PHG: The Church of Satan has embraced trans individuals from the very beginning, as Dr. LaVey considered them to be deeply self aware in embracing and attaining their understanding of their essential selves. Satanism is a philosophy of radical individualism, so of course this is a logical position, as reason is an essential foundation of Satanism, and we are each our own Gods, to make of ourselves as we will. One of our early members fled China to transition in the US, since her homeland would not permit her to be her true self. It is most distressing to see hostility against trans individuals now being fueled by Christian nationalism advocates, as well as other regressive alarmists. We have, during my lifetime, reached a point in our society wherein individuals may find themselves unfettered from restrictions stemming from theist moralities, though, with the resurgence of repressive authoritarianism, it would be time for supporters of personal liberty, particularly younger people, to stand against the reactionary tides now sweeping our societies.
Looking at the current state of affairs in the Western world today, how would you address the situation? More importantly, how can individual members survive in societies where their personal freedoms are increasingly under attack? As a law-abiding citizen, I am generally a supporter of self-justification and, perhaps even civil disobedience as described by Thoreau, especially when we see no progress from official institutions in safeguarding our personal freedoms. Things seem to be getting worse. As a person who believes in saving that which is sacred; being my own God, how would you respond to others who share these concerns?
PHG: The global pendulum swing we are now experiencing is not entirely unexpected. Historically, repressive regimes arise in response to widespread fear, particularly stemming from economic instability—a condition that unmistakably characterizes our present moment. In democratic nations, it is incumbent on citizens to stand up for their rights, and for the rights of fellow citizens. This sounds like an easy platitude, but can instead be a challenging task when authoritarians are running the show. Individuals belonging to marginalized communities—as well their advocates—might face heightened vulnerability. The bases for such marginalization are varied and might be expansive, encompassing divergences in moral convictions, religious doctrines, political ideologies, and personal expressions of identity, including but not limited to sexuality, race, and ethnicity. Such factors are often used by the empowered to single people out for denigration and suppression. It is the means for creating scapegoats, targets to distract the disgruntled from their discomfort.
Humans present a bleak track record when one examines the history of societies offering individual liberty. If our aspiration is for freedom that is both inclusive and diverse—in which Satanists may openly proclaim their natural religion—we must commit to vigilant and sustained engagement to encourage this, going forward. While civil disobedience might ignite awareness, it takes practical organization to attain the power inherent in existing political structures. Winning elections and having responsible, intelligent, supporters of secularism and free thought in place throughout governmental institutions may lead to beneficial legislation for our kind. Achieving that is a long game, and the discipline required is not for dilettantes.
In nations that have fallen to totalitarians, history shows us that various forms of revolution have shattered such regimes. Looking into the past reminds us that progressive social change has often been fleeting, and its pursuit has exacted a profound toll on those who have dared to challenge religious or political despotism. The minions of autocrats find solace in being enslaved, becoming the willing tools of despots as it gives them direction. Their submission, and collusion, makes them dangerous to we who will not embrace their chosen yokes.
This is not a time for complacency, but for intelligent, effective resistance. Communication—clear, courageous, and far-reaching—remains the most vital avenue through which the ideals of liberty can be shared with those who hunger for personal autonomy. It begins with a vision—a compelling Is-To-Be of what society might become once liberated from the constraints imposed by those who fear plurality. Only then, with clear goals defined, can progression be enkindled towards a world in which we might thrive.
You’ve now been at the helm of our beautiful Church of Satan for almost 25 years. What would you say is your most memorable experience as High Priest?
PHG: Even before I became the High Priest, working alongside Dr. LaVey as his acknowledged colleague, was a fulfilling task. My association with him is indelible in my thinking. That I’ve been able to focus on expanding the application of our philosophy into realms he hadn’t yet explored has been my honor. As we see, if we examine the history of religions, they tend to fragment and become distorted if they don’t fail entirely, diluted, when others who don’t grasp or can’t stand up to the challenges offered fail to hold true. As we’ve seen, throngs of pretenders to the throne arise, some more successful at obfuscating our message than others. However, I have not only communicated Satanism with clarity, but have cultivated others to stand alongside, and, in the future, after me, to keep our Black Flame burning. This ongoing challenge is my most significant experience as High Priest.
This brings us to the 60th anniversary of the Church, which will be celebrated on Walpurgisnacht 2026, marking the day Anton Szandor LaVey opened the Gates. Are there any festivities planned or in the works that you know of?
PHG: As Roman Castevet said to Guy and Rosemary: “We shall see.”
On a lighter note, as we near the end of this interview, what artistic pursuits would you like to explore, if time allows in your busy schedule?
PHG: I have a number of musical projects which call to me, now in progress, but requiring focus to bring them to fruition. My second book is also being shaped and organized, another collection of my essays both old and new. I’ve been refining my culinary pursuits as well, honing my skills to improvise in various ways. Since I cook meals on most days, I have the practice, and I’ve been upgrading my tools, and range of ingredients, in recent years to facilitate making magic in the ritual chamber known as the kitchen. Folks who know me personally have experienced my efforts, and it is gratifying to hear it when they are delighted.
To conclude, I want to thank you for your time and attention. If there is anything else you would like to add, the stage is yours.
PHG: Thank you for offering this opportunity. I am gratified to see how, over the decades, Satanism has continually proven itself as a practical and fulfilling means towards self-realization, and that the Church of Satan presents a paradigm for promoting individualism and liberty amongst our kind—as we say, the alien elite. May all of you Satanists stay strong in these chaotic and challenging times. Be pragmatic so that you can not only survive, but thrive, and carry forward the legacy crafted by our founder, Anton Szandor LaVey, as I have. You achieve this by being the best “you” possible—your own God—who may be both beneficent to your allies and wrathful to your adversaries, for such is the nature of vital existence.
(the following are in English should you seek more information)
Reactie plaatsen
Reacties